Partnermishandeling

Voor en door slachtoffers van huiselijk geweld

wordt ik geestelijk mishandeld help

Emotionele, financiele, maatschappelijke mishandeling

wordt ik geestelijk mishandeld help

Berichtdoor sientje » 15 maart 2012, 21:58

hallo allemaal ,
Ik zit met het volgende ik heb nu vijf jaar een relatie we wonen niet samen na een jaartje begon het ik mag geen eigen mening hebben als ik iets wil vertellen wordt ik na de eerste zin al afgebroken en neemt hij het gesprek over en zegt mijn dat moet je zo doen als ik een eigen idee heb over dingen die er spelen tussen ons wordt ik weer direkt afgebroken en legt hij zijn denkwijze bij mijn neer en gaat dan uren op me inpraten om zijn belevingen zijn denkwijze bij mijn erin te praten.Ga ik dan nog niet mee in zijn denkwijze lijd ik aan een geestelijke ziekte zoals sichzofreem bordeline of spychose,s dit doet mijn zo een pijn ook kan ik niet met geld omgaan volgens hem zowiezo kunnen vrouwen dat niet dus wil hij ondanks dat wij niet samen wonen de zeggenschap over mijn geld en geldzaken ik heb geen schulden betaal alles netjes . Ik heb hem over mijn verleden bepaalde dingen toevertouwd die hij nu in een ruzie tegen mijn gaat gebruiken .Mijn familie die zijn allemaal gestoord en ziek ik denk dat als ik alles zou doen en als ik precies zo zou denken als hij er niks meer aan de hand meer zal zijn maar ik blijf vechten voor mijn eigen mening en denkwijze maar dat betekend heel veel stryd en uren langen discusies om mijn toch naar zijn denkwijze te krijgen.Ik ben gewoon op kan niet meer maar zo weg gaan gaat niet zomaar hij zal mijn stalken want dat is al een keertje gebeurd zijn ex is ook gevlucht kon ook niet gewoon uit elkaar is stiekum weg gegaan toen hij naar zijn werk was .
ik weet niet meer wat te doen ik ga hier geestelijk kapot aan ik wil veder met mijn leven ben ernstig ziek geweest en wil weer werken maar dat kan ik niet volgens hem hij wil iets zoeken wat ik thuis kan doen .maar ik wil weer onder de mensen zijn.Laatst was er een oud colega bij mijn op visite gewoon om te horen hoe het met me ging na de kanker hij hoorde dat en kreeg gelijk je zal wel met hem hebben liggen....ik mag hem ook niet meer zien of spreken ik wil heel graag op dansen mag ik niet alleen met hem ik moet de hele dag bereikbaar zijn want hij vind het heel vervelend als ik niet bereikbaar ben.nu kwam ik laatst op een site en las over geestelijke mishandeling maar daar kan iedereen op en durfde daar niks neer te zetten.Maar hier is het een gesloten forum en durfde ik de vraag te stellen wordt ik geestelijk mishandeld???
sientje

Re: wordt ik geestelijk mishandeld help

Berichtdoor Loek » 15 jul 2012, 09:05

Lieve Sientje,

Wat een vreselijk verhaal! Je maakt heel veel mee en ik kan me voorstellen dat je het extra zwaar hebt omdat je er zo alleen in staat. Dat moet heel machtloos voelen. Wat goed van je dat je hulp zoekt op internet. Ik las een goede tip om je internetgeschiedenis te wissen. Doe dat ook zodat alles privé blijft. (Google even hoe je dat doet)
Ik probeer altijd te zoeken naar verzoening en juist niet op te geven in mijn eigen leven. Dat raad ik anderen eigenlijk ook altijd aan. Maar in dit geval kan ik kort zijn. Ja je wordt geestelijk mishandeld en deze man is niet goed voor je. Je zult dus moeten kiezen voor jezelf. Jezelf redden en het op de spits moeten drijven. Wat kan helpen is door er zo naar te kijken; je wordt niet mishandeld maar je laat je mishandelen. Dat is eigen verantwoordelijkheid nemen. Dus is de vraag, wil jij je zo laten mishandelen? Nee? Dan moet je dat stoppen! Wat hij doet is jou isoleren en dus vereenzamen. Hij manipuleert jou door je je eigen mening te ontzeggen. Dat heeft absoluut niets met liefde te maken maar met macht. Het is het verschil tussen een verkrachting en vrijen. In de “liefde” neem ik aan dat jij je ook helemaal naar hem moet richten ipv liefde op gelijke basis. Nee, deze man is niet goed voor je. Ik ken het patroon maar al te goed helaas. Je kan hopen en denken dat hij nog zal veranderen en dat hij ook zo lief kan zijn en zo verzorgend. Je kan hem geen verdriet doen etc maar dat zijn nou net je valkuilen. Je doet hem geen verdriet door voor jezelf te kiezen want in een eerlijke relatie is dat nou juist een voorwaarde. Julie beiden verdienen openheid, eerlijkheid en wederzijds respect. Dat is in jou relatie nu ver te zoeken. Dus nogmaals, red je zelf! Dat houd in dat je geen strijd meer aangaat. Dat is weerstand en dat zal hij willen breken. Bereid je vertrek voor . Spaar wat geld. Vraag steun aan familie en een goede oude vriendin. Zoek hulp via vrouwenorganisaties of de kerk. In ieder geval heb je hulp nodig. Financieel en emotioneel. Je gaat je eigen weg en je gaat je eigen nieuwe gelukkiger toekomst maken. Dat verdien je en het is zelfs waard om door alle extra pijn heen te gaan. Er is een andere manier van leven die goed bij je past ook al kun je je dat nu nog niet voorstellen. Je zult zien dat zodra je de eerste stappen neemt in dit losmaken dat hij zich ernstig zal verzetten. Verbieden, dreigen etc. Misschien zelfs als slachtoffer dat hij niet zonder je kan en zelfmoord zou plegen. Allemaal tekenen van een misbruiker. Hij behandelt je als bezit en niet als een partner. Dat mag je niet laten gebeuren. Je hebt kanker overwonnen en dus kun je dit ook. Ik begrijp het echt wel dat ik makkelijk praten lijk te hebben en dat je misschien niet het lef en de energie voelt om de stappen te nemen die je moet nemen maar heus, je kan het en je moet dit doen voor jezelf. De slechte band met je familie is geen probleem. Vertrouw op de diepe biologische band die je hebt met hen. Je partner heeft je ongetwijfeld vervreemd van hen zodat je nu denkt dat je nooit meer welkom bent. Leg vooral eerlijk uit aan hen dat je door hem je familie niet meer zag. Dat jij dat wel wilt.

Hoe moeilijk het ook is Sientje, je hoeft maar 1 vraag te beantwoorden aan jezelf. Ben jij het waard om beter en eerlijker behandeld te worden? Ik denk dat je dat zeker bent en dat je jezelf moet geven wat hij overduidelijk niet doet. Je zult zien dat na de boosheid van je partner en alles wat hij stuk gooit en tiert dat zodra hij doorheeft dat je het echt meent dat hij nog kan veranderen. Dat hij beterschap beloofd en je smeekt om bij hem te blijven. Je zult dan vele emotionele redenen horen waarom hij zo was en waarom hij niet zonder je kan. Dat is prima. Je kunt aangeven dat je het op jezelf zijn nodig hebt en dat als jullie echt bij elkaar horen ook wel bij elkaar blijven. Liefde overwint alles nietwaar? Dus het is niet dat je bij hem weg gaat maar je kiest voor jezelf. Dat is een belangrijk verschil. Voor jezelf kiezen is nu op je eigen benen staan en als daar straks behoefte aan is kunnen jullie gewoon nog in een relatie zijn. Maar er is wel nodig dat je lucht krijgt. Het is dus niet scheiden maar overleven. Snap je het verschil? Ik denk dat je zeker ook je goede collega nog eens moet opzoeken. Je hebt veel steun en liefde nodig. Dit is alleen bijna niet te doen. Ontsnappen met lege handen is altijd zeer moeilijk. Help dus jezelf door je te laten helpen. Mocht je nog twijfelen dan hoor ik net van mijn vrouw dat er voldoende sites zijn waar je de kenmerken van een mishandelaar kunt nalezen. Je zult zien dat je je partner hier helemaal in kunt herkennen. Natuurlijk is er een reden waarom hij zo is. Ook hij heeft pijn en is niet een slecht mens. Hij heeft ook hulp en liefde nodig. Maar dat kan alleen bij iemand die hij respecteert en op basis van gelijkwaardigheid. Dat is in dit geval in jullie relatie ver te zoeken. Jij kan dat dus niet zijn voor hem. Er is meer nodig dan onderdanigheid en alles op hem richten. Sterker nog, dit helpt hem alleen maar verder in het slop. Ook hij zou hulp moeten zoeken. Je kan voor hem bidden en wensen dat alles ook goed komt voor hem. Tegelijkertijd maak je je los van hem om weer zelf te kunnen leven. Ik lees graag waar je bent in je proces en wil je graag helpen.

Kort en goed.

1. Ga strijd uit de weg. De tijd van strijden is voorbij.
2. Zorg voor support. Financieel en daadwerkelijke steun bij familie, oud collega, vriendin etc.
3. Ga bij hem weg. Een eigen plek met een baantje is je redding uit dit verhaal.
4. Accepteer niet dat hij je lastig blijft vallen. Desnoods duik je onder voor een tijd om vrij te kunnen zijn.
5. Geniet van de kracht die je hebt. Je hebt voor meer hete vuren gestaan.
6. Sta open voor hulp van anderen en pak dat ook met 2 handen aan.
7. Er mag ruimte zijn voor hem als je dat wilt maar dan op jouw voorwaarden niet op die van hem. Er hoeft dus geen einde van de relatie te zijn als dat goed voelt voor jou. Maar alleen als dat echt goed voelt.
8. Er is een ander gelukkiger horizon in het verschiet. Maar jij moet daarheen lopen. Dat is moeizaam maar niet onmogelijk. Sta ervoor open en pak ieder kans die je ziet.
9. Niemand heeft het recht om een ander te vereenzamen. Dat mag je niet laten gebeuren.
10. Het is niet tegen hem kiezen maar voor jezelf. Dat kun je hem ook zeggen. In 1 zin ;-)
Ik wens je veel sterkte en kracht om deze bevrijding te doen. Het zal moeilijk zijn maar o zo geweldig als je eenmaal vrij bent. Dan begint er een nieuwe fase in je leven waar je kan beginnen met het verwerken van veel pijn. Oud en nieuw zeer. Dat is misschien geen leuk vooruitzicht maar wel als je het bekijkt als een leerproces. Wat ga jij groeien! Je hebt hem niet meer nodig om te overleven. Dat bewijst je verhaal op internet.

Succes en als ik je meer kan helpen lees ik het graag.

Liefs, Loek
Loek

Keer terug naar Geestelijke Mishandeling