Partnermishandeling

Voor en door slachtoffers van huiselijk geweld

Rechtszitting

Partnermishandeling / thuisgeweld

Rechtszitting

Berichtdoor geheim25 » 08 apr 2013, 00:50

Hallo allemaal,

eind 2010 heb ik mijn verhaal al hier op de website geplaatst.
Ik heb van begin 2006 tot april 2010 een relatie gehad en daarin ben ik bijna dagelijks mishandeld.
In die periode was ik doodsbang voor hem en stond altijd te trillen op mijn benen als hij thuis kwam.
Nadat ik heb heb verlaten heeft hij me lang gestalkt. In augustus 2010 heb ik aangifte gedaan.
Voor mijn gevoel is er best wat bewijs, hij heeft zijn telefoon op mijn hoofd kapot geslagen, dat heeft een toenmalige overbuurvrouw gezien (alleen de recherche had haar toen der tijd nog niet te pakken kunnen krijgen, ik hoop dat dat uiteindelijk toch is gelukt, maar haar vriend is weer een vriend van mijn ex dus ik weet niet of ze alles aan de politie heeft verteld), die wond is uiteindelijk in het ziekenhuis gehecht (wel een litteken aan over gehouden), dit is in de zomer van 2006 gebeurd. Echter heeft mijn ex tegenover de politie verklaard dat ik ben uitgegleden met de fiets in de sneeuw, dat vond de recherche wel grappig aangezien het ziekenhuis aangeeft dat ik in de zomer van 2006 in het ziekenhuis ben geweest met een hoofdwond, dus toen kon er geen sneeuw liggen.
Mijn moeder, zusje en beste vriendin hebben mij vaak met blauwe plekken en dergelijke gezien en dit ook aan de politie verteld, ook een oud collega heeft een afdruk van zijn hand op mijn keel gezien, alleen weet ik niet of ze haar verklaring ook hebben opgenomen, ik heb wel haar naam en nummer aan de politie gegeven.
Tevens is mijn beste vriendin er een aantal keer bij geweest toen hij mij sloeg.
Daarnaast staat hij al bekend als agressief, hij heeft al een keer een politie agent geslagen met een helm.
En als 112 alle oproepen bewaard, is er van mij nog 1 te vinden, ik belde omdat ik werd bedreigd met een mes door hem.
Ik hoop echt dat er genoeg bewijzen/getuigen zijn, ik ben zo bang dat hij vrijgesproken word.
De zitting zou eerst 6 juni 2012 plaatsvinden, deze is helaas niet doorgegaan omdat zijn advocaat niet was komen opdagen.
De politie heeft altijd gezegd dat ik hulp moest gaan zoeken, met iemand moest praten, maar dat heb ik nooit gedaan want ik dacht dat ik er overheen was, ik voelde me vrij, ik kon weer doen wat ik zelf wou. Ik ben altijd maar doorgegaan met werken, geen vakantie opgenomen.
Uiteindelijk ben ik in oktober 2012 werkloos geworden, waardoor ik opeens veel vrije tijd had.
Toen ben ik ingestort, ik ben in mijn armen gaan snijden (dit deed ik op mijn 15e/16e ook, maar had het jaren niet meer gedaan, tot dat ik weer instortte. Ik had nergens meer zin in en lag de hele dag door op bed, vaak huilen.
Slapen gaat niet goed, ik slaap amper en als ik slaap heb ik veel nachtmerries over de tijd toen ik met hem was.
Ik heb last van schrik reacties, als iemand schreeuwt (ook als het niet tegen mij is) wil ik het liefst in elkaar duiken en word ik bang, ook schrik ik heel erg als iemand een onverwachte beweging maak.
Mijn beste vriendin en zussen heb ik uiteindelijk verteld dat ik weer in me armen sneed, hierop is mijn zusje naar mijn moeder gestapt en heeft het aan haar verteld, ook al had ik gezegd dat ze niks tegen haar mocht zeggen.
Me moeder stond ineens ergens aan het eind van de middag voor de deur, ik lag op bed, te slapen, dus ze belde me wakker want ik had de knip nog op de deur.
Toen vroeg me moeder hoe het ging en zei ik gewoon dat het goed ging, tot ze vroeg of ik de dag nog een beetje doorkwam, toen moest ik huilen en zei ik dat ik niet lekker in me vel zat en weer in mijn armen ben gaan snijden, me moeder troostte me en zei dat ik alles had opgekropt.
De volgende dag zijn we samen naar de huisarts gegaan, en die heeft me doorgestuurd naar een psycholoog, en zij heeft me uiteindelijk na 5 gesprekken doorgestuurd naar Psyq (Psycho Medische programma's).
Hier heb ik inmiddels een intake gesprek gehad en een advies gesprek waarin de diagnose; Depressie en Post Traumatische Stress klachten naar voren kwam. Ik moet nu wachten op een nieuwe afspraak waarin ze wat meer onderzoek gaan doen, doormiddel van vragenlijsten en dergelijke, vanuit daar bekijken ze welke behandeling het beste is voor me.
Ik heb van het OM al eerder formulieren gekregen met de vraag of ik schadevergoeding wilde, toen heb ik gezegd van niet omdat ik er toen nog niet zo mee bezig was. Maar nu ik toch in behandeling ga en dit ook kosten (eigen risico) met zich meebrengt heb ik toch besloten om wel een schadevergoeding te eisen.
Deze papieren zijn inmiddels allemaal ingevuld en moet ik voor de rechtszitting inleveren bij de balie.
Ik twijfel nog steeds of ik wel of niet mee wil de rechtszaal in, het is niet verplicht.
Mijn beste vriendin heeft mij geadviseerd om het op de dag zelf te bepalen, ik ga in ieder geval wel mee erna toe en dan zie ik het daar wel. Mijn beste vriendin gaat mee en nog een vriend van mij.
Mijn beste vriendin zal ook voor mij spreken in de rechtszaal.
Ik ben zo bang dat hij word vrijgesproken, daarom twijfel ik ook of ik mee wil naar binnen.
Stel ik zit daar, en hij word vrijgesproken, dan zie ik hem alweer naar mij kijken met zo'n grijns van haha ik heb weer gewonnen, als dat gebeurd, voel ik me weer heel erg vernederd, en klein, zwak, niks waard.
Maar als hij wel een straf krijgt, dan kan ik hem aankijken van haha dit keer heb ik gewonnen.
Daarom twijfel ik zo.
Ik weet niet wat ik moet doen.
26 april is het al, dat is al over 18 dagen, ik zit alleen maar aan die dag te denken.
Kan me gedachten niet op iets anders richten.
Ik ben gewoon zo zo zo bang dat hij overal mee weg komt, en dat hij dan WEER gewonnen heeft :(
Ik ben benieuwd wat andere mensen in een soortgelijke zaak voor straf hebben gekregen, maar dat verschild ook weer heel erg, dat maakt het heel lastig.

Ik wou dit even van me afschrijven, heeft wel geholpen voor me gevoel.

Liefs xxxxxx
geheim25

Re: Rechtszitting

Berichtdoor geheim25 » 13 apr 2013, 19:20

Ik weet nu bijna zeker dat mijn ex word vrijgesproken.
Ik had een week terug samen met mijn beste vriendin uitgezocht hoe het zat met het spreekrecht,
slachtofferhulp en slachtofferloket aan de telefoon gehad die hebben ook alles uitgelegd.
Ik kon mijn beste vriendin machtige, zodat zij voor mij kon spreken.
Ik heb een hele brief geschreven over wat die periode met mij heeft gedaan, hoe ik me toen voelde en hoe het nu met me gaat. Ik heb daar ook een aantal punten in genoemd die hij me heeft aangedaan, en wat voor mij het ergste was.
Nu had ik slachtofferloket weer aan de lijn, dus ik zeg dat mijn beste vriendin voor mij gaat spreken, dat ik alle papieren heb ingevuld en ook een brief heb gemaakt waarin ik haar machtig (dit was mij zo uitgelegd) en dat ik het voor de zitting bij de balie zou afleveren (dit was mij zo verteld door slachtofferhulp en slachtofferloket). Zegt die vrouw ineens: ho ho ho dat mag niet zomaar, je vriendin mag niet voor je spreken, dan moet je dit eerst met een hele procedure aanvragen bij de rechter.
Je mag wel een schriftelijke verklaring laten voorlezen door de rechter, maar vertelde ze, je mag niet praten over gebeurtenissen van die tijd, de enige periode waarover je mag spreken is van begin Juli 2007 tot eind Juli 2007. In die periode heeft hij me geprobeerd aan te rijden, alleen me beste vriendin was hierbij.
Dus ik zeg tegen die vrouw, oké en dat hij zijn telefoon op mijn hoofd kapot heeft geslagen, waardoor ik naar het ziekenhuis moest en gehecht moest worden en waarvan ik nu een litteken heb is niet erg genoeg? dat hij me keel dicht kneep en dat ik dacht dat ik dood ging is niet erg genoeg? Nee zegt ze dat is niet erg genoeg. NIET ERG GENOEG???? HOE KAN/DURF JE DAT TE ZEGGEN????
Ik heb opgehangen en de hele dag weer zitten janken, ik zat er weer helemaal doorheen.
Zo win ik de rechtszaak nooit, juist die gebeurtenis met die telefoon was erg belangrijk want hij had gelogen tegen de recherche en zij zijn daar achter gekomen door bewijs uit het ziekenhuis op te vragen, en tevens was die dag een vriendin erbij die het zag gebeuren, bij de aangifte heb ik wel haar naam en adres genoemd, maar ik weet niet of ze haar hierover verhoort hebben.
Betekend dit dat hij niet veroordeeld kan/zal worden voor alles wat hij me heeft aangedaan? En dat alleen het stuk mee telt dat hij me heeft geprobeerd aan te rijden??
Wat is dit voor een KUT land.
Gewoon aangifte gedaan voor niks.. Al die jaren moeten wachten op de rechtszaak, en dan krijg je dit te horen 2 weken van te voren.
Ik weet niet meer wat ik nu kan/moet doen :(
geheim25

Berichtdoor Gertruid78 » 10 mei 2013, 14:05

Hoi Geheim,

Jammer en triest dat jij een alias moet gebruiken, en ik dus ook.
Ik heb zelf vorig jaar aangifte gedaan, maar die zaak werd geseponeerd (mijn woord tegen het zijne)
Nu weer mishandeld (met blijvend letsel) en weer aangifte gedaan, en nu wordt de zaak zeer voortvarend opgepakt.
Mijn dank was groot. Tot bleek dat meneer aangifte tegen mij had gedaan. Ik zou hem geslagen hebben met iets (dat iets laat ik hierbuiten ivm de herkenbaarheid).
Zijn verhaal rammelt, maar ik ben toch als verdachte aangemerkt.
Dus: ik heb een advocaat genomen. Kosten 150,- per uur, exclusief 21% btw en 6% bureaukosten.
Als slachtoffer kun je ook terecht bij slachtofferhulp zie de website of anders bel 0900-0101.
Zij staan je bij tijdens de zaak, en wijzen je de weg naar schadevergoeding, maar nog belangrijker de psychische hulp.
Ook een advocaat kan je helpen en zal je wijzen op de "toevoegingsregeling) zie ook de site vd Raad voor de Rechtspraak, waarmee je afhankelijk van je inkomen, een bijdrage van de overheid krijgt.
Ja meid, als slachtoffer moet je voor je rechten opkomen. Neem daarvoor professionele hulp.
Veel succes en sterkte van iemand die zich wel verdedigd heeft, maar niet gewelddadig is geweest.
Gertruid78

Berichtdoor geheim25 » 06 jun 2013, 02:26

Hoihoi,

Ik heb je verhaal gelezen, wat erg hoe het er hier in nederland aan toe gaat!
Is toch belachelijk dat jij nu als verdachte word gezien??!!!
Advocaat is echt heel duur 150 euro per uur jeetje niet normaal!!
Ik hoop dat alles voor jou goed uitpakt, en hij de straf krijgt die hij verdiend!!!

Ja klopt,
ik heb met hulp van slachtofferhulp smartengeld ofzo geeisd.
Omdat ik nu bij PsyQ in behandeling zit, en hieraan zit een eigen risico van de zorgverzekering van 350 euro wat ik op dit moment niet kan betalen omdat ik werkloos ben geworden.
De rechtzaak is inmiddels geweest, dit keer heb ik gewonnen!! :D
Ik ben zelf de zaal niet ingegaan, ik durfde niet, dus ik heb buiten het gebouw gewacht en een vriendin is wel naar binnen gegaan.
Hij heeft niet veel gekregen, 30uur taakstraf en hij moet 200 euro aan mij betalen.
Het is niks vergeleken wat hij mij heeft aangedaan, maar ik ben wel blij dat hij toch iets heeft gekregen, ik was heel bang dat hij met een big smile naar buiten zou lopen, zo van kijk ik heb weer gewonnen hoor, maar dat gebeurde gelukkig niet.
Me beste vriendin rende zowat naar buiten, en toen ze riep wat hij had gekregen moest ik huilen van blijheid, dat ik nu had gewonnen en het nu eindelijk achter de rug was.

Vandaag moest ik weer bij PsyQ komen voor een advies gesprek (ik heb hiervoor allemaal vragenlijsten moeten invullen voor psychologisch onderzoek), hieruit is naar voren gekomen dat ik een Post Traumatische Stress Stoornis, depressie en Borderline heb.
In September ga ik met een cursus Vroeger en Verder beginnen bij PsyQ, dit is in groepsverband, met vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt. Dit duurt nog even, daarom begin ik nu alvast individueel met 1 gesprek per week.
Na de cursus gaan ze nog kijken of ik traumatherapie nodig heb.

Ik moest het even van me af schrijven.

Ik hoop dat het met behulp van je advocaat helemaal in orde komt, en dat je hier goed uit komt en hij zijn verdiende straf krijgt. Ik gun je al het geluk en het beste

heel veel sterkte!!

Liefs
geheim25

Berichtdoor geheim25 » 17 sep 2014, 19:23

Na de uitspraak is mijn ex helaas weer in hoger beroep gegaan,
iedereen om me heen zei dat hij dom was en dat hij er niet mee weg zou komen maar dat hij het alleen maar erger voor zichzelf zou maken.
Maar helaas is hij toch vrijgesproken.
Klote rechtssysteem hier in Nederland. En ze sporen iedereen aan om aangifte te doen, en dat huiselijk geweld zwaar bestraft word in Nederland, nou niet dus. Had ik maar geen aangifte gedaan, had ik het eerder af kunnen sluiten.
Wel ben ik bij de rechtszaak geweest, ik ging erheen met mijn nieuwe vriend en mijn beste vriendin, twijfelde toen nog en zou op het laatste moment beslissen of ik naar binnen zou gaan of niet.
We kwamen mijn ex al tegen bij de parkeerplaats dus toen heb ik besloten mee naar binnen te gaan.
Tijdens de zitting vertelde hij weer allemaal leugens, echt niet te geloven gewoon. Toen werd er ook duidelijk gemaakt dat hij voor het ergste was vrijgesproken omdat degene die er bij was als getuige geen verklaring durfde af te leggen.
Hij was enorm zenuwachtig en had trillende handen dus dat vond ik leuk om te zien. Hij zat zeker te zweten.
Gelukkig werd de uitspraak niet meteen gedaan maar zou het pas na 2 weken bekend worden, hier was ik blij om omdat ik al aanvoelde dat het zou aankomen op vrijspraak, dan kon hij me weer aankijken met zo;n blik van kijk ik heb weer gewonnen en dan zou ik me nog slechter voelen. Dus na 2 weken gebeld en inderdaad zoals verwacht vrijspraak.
Ik heb me er nu bij neergelegd, het idee dat hij 4 jaar in de stress heeft gezeten van wat hij als straf zou krijgen is voor mij al prettig. Ik ben nu in behandeling bij GGZ 4 dagen per week om over dit trauma heen te komen.
Het is zwaar maar ik kom er wel.
Ik heb nu een hele lieve vriend nu die erg zorgzaam is en hij is gek op me en ik op hem. Nooit gedacht dat ik ooit nog zo'n goede jongen zou vinden.
We zijn inmiddels al 13 maanden samen en het gaat super.

Nou dit was het dan.

Liefs Geheim
geheim25

Berichtdoor AnnabelEndemol » 10 jun 2015, 13:47

Beste Geheim,

Mijn naam is Annabel van Gestel. Ik heb je verhaal over de mishandeling en het verloop van de rechtszaak gelezen en ik was er erg door geraakt. Ik heb zelf nooit te maken gehad met mishandeling, laat staan een rechtszaak, dus ik kan me moeilijk voorstellen wat een schade zo'n situatie kan aanrichten. Desondanks denk ik wel dat het een groot probleem is voor veel vrouwen dat je nog jaren kan achtervolgen.

Ik stuur je een bericht omdat wij voor een nieuw tv-programma op RTL4 op zoek zijn naar mensen die door een hele moeilijke periode gaan/zijn gegaan en het daarom echt verdienen om eens lekker op vakantie te gaan. Uit je verhaal kon ik opmaken dat je het enorm moeilijk hebt gehad en nog steeds hebt met het feit dat je fysiek en geestelijk mishandeld werd. Daarnaast beschrijf je dat de kosten van de behandeling voor de trauma's die je hebt opgelopen ook erg op kunnen lopen.

Mijn vraag is daarom of je bereid bent om je verhaal nog een keer aan ons, bij Endemol, uit te leggen zodat we eventueel kunnen kijken of je een geschikte kandidaat zou zijn voor het programma. Je gaat dan 4-5 dagen naar een prachtige droombestemming. Je kunt zelf aangeven waar je heel graag naartoe zou willen (samen met 1 iemand anders) en wat jullie daar graag zouden willen doen. Ik kan me voorstellen dat je, na alles wat je hebt meegemaakt, het wel heel fijn zou vinden om er even een paar dagen tussenuit te gaan.

Als je geïnteresseerd bent dan kun je me mailen op het adres: annabel.van.gestel@endemol.nl of bellen naar 020-8931181.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Annabel van Gestel
Endemol Nederland
AnnabelEndemol

Keer terug naar Huiselijk Geweld